Als anys vuitanta, a Espanya, la gent encara s’escrivia i enviava cartes personals: d’amor, d’amistat, de condol… Tan sols el mes de febrer del 1984 van passar per Correus més de 200 milions de cartes personals. Les bústies no solament s’omplien de factures i extractes bancaris. Tanmateix, a les ciutats, on el 80 % de les famílies tenien telèfon, pràcticament desapareix l’ús i costum d’escriure a mà per comunicar-se. Una simple trucada ho reemplaçava. A l’entorn rural, on amb prou feines arribava al 20 % el nombre de llars amb telèfon, es manté l’escriptura epistolar malgrat tenir un índex d’analfabetisme tremendament superior. Avui, no solament les cartes personals reposen en via morta, també les trucades de telèfon —sobretot les del fix— agonitzen mercès a un retorn a l’escriptura com a mitjà de comunicació, tot i que no manual. Fins i tot sucumbeixen sota el Whatsapp les versions més minimalistes i naïfs de les cartes personals: aquells estrips de paper rebregats que a l’escola, d’amagatotis del mestre, es passaven de mà en mà en un eficient i discret servei postal intern fins arribar al destinatari i, a voltes, de retorn al remitent amb la corresponent resposta.
De fons, pedagogs i altres experts no es cansen de dir —en articles mecanografiats en format digital o en paper— com és d’important mantenir l’hàbit de l’escriptura manual per a l’estímul del nostre cervell i al repòs dels nostres ulls sempre abocats a les pantalles. I especialment en els infants, pel benefici que genera en la motricitat fina i la millor comprensió del que s’escriu.