Del Neolític a la
re-evolució de l’agricultura

Prehistòria i agricultura

Dels orígens més remots fins al present per a repensar un futur sostenible de la vida al planeta.

Què va suposar la revolució neolítica per a la humanitat? Com va ser el pas dels humans recol·lectors i caçadors a pagesos i ramaders? Com vivien les primeres comunitats pageses? Del paleolític al neolític, del nomadisme al sedentarisme. De la recol·lecció i la cacera a l’agricultura i la ramaderia, per arribar al moment actual i replantejar-nos per on passa la sostenibilitat de l’agricultura en el present i futur.

A les sales del museu i a través de l’observació, el diàleg i dinàmiques participatives, descobrirem els inicis de l’agricultura amb la revolució neolítica, com es treballava la terra per obtenir-ne l’aliment al llarg del cicle d’un any. La feina i la vida de les famílies pageses centrada en tres conreus: la vinya, el blat i l’olivera. Al llarg del viatge descobrirem quines eines i estris utilitzaven els pagesos per cultivar la terra i produir el seu aliment, des de la falç neolítica fins la moderna maquinària actual. Recuperant valors imprescindibles com l’esforç, l’estalvi, la previsió, el no llençar res… I, sobretot, el fet de tenir cura de la terra.

Us recomanem combinar aquesta activitat amb la Visita a les Coves de l’Espluga de Francolí.

EDS

Competències referents a l’educació pel desenvolupament sostenible

Competència de pensament sistèmic
Competència d’anticipació
Competència estratègica
Competència de col·laboració
Competència de pensament crític
Competència d’autoconsciència
Competència integrada en la resolució de problemes

Objectius de Desenvolupament Sostenible

– Posar fi a la fam, aconseguir la seguretat alimentària i la millora de la nutrició i promoure l’agricultura sostenible.

– Garantir una vida sana i promoure el benestar per a tothom a totes les edats.

– Garantir una educació inclusiva, equitativa i de qualitat i promoure oportunitats d’aprenentatge durant tota la vida per a tothom.

– Aconseguir la igualtat entre els gèneres i empoderar totes les dones i nenes.

– Promoure el creixement econòmic sostingut, inclusiu i sostenible, l’ocupació plena i productiva i el treball digne per a tothom.

– Protegir, restaurar i promoure l’ús sostenible dels ecosistemes terrestres, gestionar sosteniblement els boscos, lluitar contra desertificació, aturar i invertir la degradació de les terres i aturar la pèrdua de la biodiversita

Conèixer els orígens de l’agricultura.

Valorar l’enorme revolució que va suposar l’agricultura per als humans.

Conèixer els orígens dels productes bàsics: pa, vi i oli com a base de la nostra dieta.

Valorar la dieta mediterrània.

Aprendre a respectar les plantes i els éssers vius de l’hort.

Generar consciència sobre els reptes de futur vinculats a l’alimentació sostenible.

Fomentar l’esperit crític i el treball cooperatiu.

Tarifa

3,90 € per alumne

Nivell

CS, ESO, BAT i CF

Disponibilitat

Durant tot el curs escolar

Grups

Grup-classe

Més informació i reserves

educacio@museuterra.cat
977 870 576

Prereserveu l’activitat o sol·liciteu més informació i ens posarem en contacte amb vosaltres.

New Field

Informació bàsica sobre el tractament de dades (Reglament (UE) 2016/679)
Pot consultar el text complet de la política de privacitat en aquest enllaç

Responsable del tractament Us informem que la FUNDACIÓ CARULLA (d’ara endavant FC) amb domicili al carrer dels Almogàvers, 214, 08018, Barcelona, i de la qual també forma part el MUSEU TERRA, carretera de Montblanc, 35, 43440 de l’Espluga de Francolí, és l’entitat responsable del tractament de les vostres dades personals.
Finalitat Enviament de comunicacions informatives.
Legitimació Consentiment de la persona interessada.
Destinataris A banda d’aquest ús, les dades no es cediran a tercers, llevat que ho exigeixi una llei o sigui necessari per complir amb la finalitat del tractament.
Drets Accedir, rectificar i suprimir dades, així com la resta que s’expliquen en la política de privacitat.