Dissabte 3 d’abril a les 12 del migdia al Museu de la Vida Rural, el Dr. Valentí Gual i Vilà farà una conferència-presentació oberta a tothom en la que parlarà sobre la immigració occitana a la Conca de Barberà als segles XVI i XVII.

Les obres de l’exposició Només d’anada, realitzades per Piero Sacchetto, tracten el fet migratori a partir del fort impacte que la lectura del poemari Solo Andata (2014) d’Erri De Luca va causa al pintor, una reflexió sobre el viatge i la immigració feta des de la plàstica convertida en l’exposició que es pot veure a l’MVR fins al 5 d’abril.

Però els fets migratoris han estat una constant a la història universal i, prova d’això, és l’estudi de l’episodi de la immigració occitana a Catalunya durant els segles XVI i XVII realitzat per l’historiador Dr. Valentí Gual i Vilà, professor de la Universitat de Barcelona, i publicat sota el títol “Gavatxos”, gascons, francesos. La immigració occitana a la Catalunya moderna (el cas de la Conca de Barberà) que ha estat reimprès per Rafael Dalmau, Editor (2021).

Arran de la crisi demogràfica de la Baixa Edat Mitjana, Catalunya va perdre un de cada quatre habitants. Tot i els problemes socials i econòmics que patia el país, la baixa densitat de població va estimular l’atracció d’immigració procedent fonamentalment d’Occitània.

Per analitzar quina fou la magnitud i l’impacte sobre comarques com la Conca de Barberà, i també en el conjunt del país, d’aquest procés migratori, l’autor del llibre realitzarà una conferència-presentació. La introducció de l’acte anirà a càrrec d’Albert Carreras, responsable d’acció cultural i educativa del Museu de la Vida Rural.

El desenvolupament de l’acte es realitzarà atenent als protocols de seguretat i prevenció adoptats per l’organització davant la COVID-19. És per aquest motiu que per participar en l’acte cal fer reserva prèvia, que podeu fer en línia o trucant al 977 87 05 76. Les places són limitades.

Imatge: Sense títol. Només d’anada. Piero Sacchetto.

Conferència presentació

3 d’abril de 2021, 12 h

Gratuït

j

En línia o al 977 870 576

Butlletí de notícies

Subscriu-t'hi i rebràs informació sobre tot el què fem!